Základné minerály – všetko čo potrebujeme vedieť

vitaminy IRON-BODY kulturistika fitness trojboj zdravie

Je známych približne 20 minerálov, ktoré sa podieľajú na zložení nášho organizmu. Predstavujú 5% hmotnosti nášho tela. Neustále sa v tele obnovujú. Denne sa vylučujú močom,potom,stolicou a následne musia byť prostredníctvom potravy nahradené.


Najdôležitejšim zdrojom minerálov sú potraviny rastlinného pôvodu v prirodzenom stave. Je však nepriaznivá skutočnosť, že pri obrábaní pôdy, v ktorej tieto rastliny rastú, sa množstvo minerálov vyčerpáva v dôsledku použitia rôznych anorganických hnojív. Je preto viac než možné, že potraviny ktoré kupujeme v obchodoch v skutočnosti neobsahujú taký počet minerálov, ako je predpísané. V dôsledku toho by sme mali venovať zvláštnu pozornosť príjmu týchto látok dodatočne vo forme výživových doplnkov. Hlavne starí ľudia odsudzujú a nepovažujú za potrebné prijímať minerály a vitamíny dodatočne. Pochopiteľne v minulých časoch nebola doba tak uponáhľaná ako je dnes, a preto sa kládol väčší dôraz na kvalitu ako na kvantitu.
Vápnik
Vápnik sa vyskytuje v organizme v najväčšom množstve. Dáva kostre a zubom potrebnú pevnosť. Telo dospelého človeka obsahuje približne 1.5kg vápnika. Spolupôsobí na prenose nervových impulzov, najmä do srdca a udržuje tak srdcový rytmus. Je nevyhnutný pre normálnu zrážanlivosť krvi. Reguluje kyslo-zásaditú rovnováhu krvi. Vstrebávanie vápnika a jeho prestup do krvi sa deje za pomoci vitamínu D. Nedostatok vitamínu D vyvoláva rovnaké príznaky ako nedostatok vápnika. Nedostatok vápnika sa prejavuje predovšetkým svalovými sťahmi, krčami a spazmou. Najviac vápnika sa nachádza v sezame, sóji, syre, tvarohu, mlieku,mandliach,lieskovcoch a vajciach.
Fosfor
Nachádza sa v kostiach a chrupe v kombinácii s vápnikom. Jeho príjem musí byť úmerný s množstvom prijatého vápnika. Fosfor je bohato obsiahnutý vo všetkých potravinách, preto si nad jeho nedostatkom nemusíme lámať hlavu. Naopak jeho nadbytok môže byť nebezpečný, pokiaľ je vápniku menej. Tento jav vzniká pri konzumácii mäsa bohatého na fosfor a chudobného na vápnik (napr. v bravčovom mäse je 10 krát viac fosfóru ako vápnika). Tento nepomer medzi vápnikom a fosforom spôsobuje väčšiu náchylnosť na osteoporózu. V potravinách rastlinného pôvodu je pomer vápnika a fosfóru priatelnejší.
Železo
Organizmus dospelého človeka obsahuje iba 3 až 4 gramy železa. Toto nepatrné množstvo však zabezpečuje telu životne dôležité funkcie. Najviac železa sa nachádza v krvi. Samotný izolovaný prvok železo by v tele pôsobilo ako jed, preto je spojené s bielovinami. Prevažná časť železa v tele cykluje, takže za normálnych podmienok je strata tohto minerálu minimálna. K úbytku železa dochádza spolu s odlupujúcimi sa bunkami pokožky, so sliznicou a teda aj športovou aktivitou, najmä vytrvalostného charakteru. Akékoľvek abnormálne krvácanie predstavuje stratu železa, ktoré treba bezodkladne doplniť. Takisto v období dospievania a rastu je potreba železa intenzívnejšia. Denná potreba železa u dospelého človeka činí 20-25mg. V tele sa železo absorbuje veľmi ťažko, preto pri určovaní dennej dávky je nevyhnutné počítať s niekoľkonásobne vyššou dávkou.
Jód
Jód je potrebný pre syntézu hormónov štítnej žlazy. Urýchľuje spalovanie výživných látok teda uhľohydrátov, tukov a bielkovín. Je nevyhnutný pre normálny vývoj nervového systému. Jeho denná potreba je iba 0,14mg. Ovocie a zelenina bežne obsahuje dostatok jódu, pravdaže pokiaľ pôda, v ktorej sú pestované netrpí nedostatkom tohto minerálu. Preto nezaškodí občasná konzumácia morských rias, ktoré su na jód bohaté. Takisto rybacie mäso obsahuje dostatok jódu, aj keď jeho konzumácia nieje pre doplnenie dennej potreby jódu nevyhnutná.
Horčík
Horčík sa podiela na stavbe ľudskej kostry, hoci nie až v takej miere ako vápnik a fosfór. Často sa stáva, že ľudia trpia nedostatkom horčíka, pretože nekonzumujú dostatok celozrných obilnín a orechov. V tomto prípade je potrebné doplňať tento minerál dodatočne. Nedostatok horčíka sa prejavuje ťažkosťami svalov a nervov, bolesťou hlavy alebo búšením srdca. Lekári síce udávajú jeho maximálnu dennú spotrebu, ale pri jeho nadbytku ho telo vylúči stolicou. Horčík pôsobí ako regulátor nervových impulzov periférnych nervov.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.