6 starovekých Gréckych superpotravín

superpotraviny IRON-BODY kulturistika fitness trojboj zdravie

Bol to starogrécky lekár Hippokrates, ktorý ako prvý vyriekol frázu: “nech je jedlo tvojím liekom a medicína tvojim jedlom” a konceptualizoval pojem “SUPERPOTRAVINY”.

Gréci sú jedni z najzdravších ľudí na svete. Je u nich najmenší výskyt známych civilizačných ochorení a dožívajú sa pomerne vysokého veku – v porovnaní s inými národmi. Vedci sa domnievajú, že tento jav je výsledkom stredomorského životného štýlu a stravovania.

Stredomorská strava je pre kardiológa odporúčanou stravou číslo 1. Táto strava pozostáva s veľkého množstva čerstvého ovocia a zeleniny, morských plodov, kuracieho mäsa, orechov, fazule a olivového oleja. Stredomorský región je liahňou superpotravín, čo je skvelý názov pre potraviny nabité prospešnými živinami a fytochemikáliami. Po dôkladnom štúdiu sme vytvorili malý zoznam šiestich superpotravín, ktorých prospešnosť je založená na dôkazoch. Čítajte ďalej a dozviete sa, vďaka čomu sú tieto jedlá také super!

  1. Extra panenský olivový olej – Existuje niečo viac Grécke ako olivový olej? Extra panenský olivový olej je nabitý zdraviu prospešnými fytochemikáliami. Bol podrobne študovaný pre svoje antioxidačné, protizápalové a protirakovinové účinky. Obsahuje viac ako 30 fytochemikálií, vrátane skutočne neuveriteľnej zlúčeniny nazývanej oleocanthal. Protizápalové účinky oleocanthalu sú také super, že sa považuje za prírodné NSAID (nesteroidné protizápalové liečivo). Vedci naznačujú, že denný príjem oleocanthalu môže znížiť riziko vzniku chronických zápalových ochorení ako sú srdcové choroby, mŕtvica, artritída a rakovina. Pri výbere olivového oleja si určite vyberte extra panenský olivový olej skorého zberu. Tieto obsahujú najvyššiu hladinu zdravých fytochemikálií. Najlepšie je ho jesť surový, pretože zahrievanie môže zničiť niektoré cenné zlúčeniny.
  2. Oregano – oregano je skutočne nabité flavonoidmi a fenolovými kyselinami, čo sú fytochemikálie, ktoré majú silne antioxidačné a protizápalové vlastnosti. Používa sa tradične v ľudovom liečiteľstve na zmiernenie stavov ako astma, bronchitída, kašeľ, hnačky, poruchy trávenia, bolesti žalúdka a menštruačné poruchy. Oregano je vynikajúcim doplnkom väčšiny Talianských jedál. Je úžasné na pečenom kuracom mäse alebo na pečenej zelenine.
  3. Cesnak – sa po celé stáročia využíval na odvrátenie infekcií. Je to vlastne silný posilňovač imunity. Ukázalo sa, že zvyšuje imunitný systém stimuláciou tvorby bielych krviniek (vojaci vášho tela). Surový cesnak je úžasným doplnkom prakticky ku každému jedlu – kedykoľvek budete roztápať maslo, prihoďte k nemu maličký kúsok cesnaku. Morské plody, kuracie mäso, pečená zelenina, zemiaková kaša…
  4. Med – prvá písomná zmienka o mede je na starej Sumérskej tabuľke z roku 2100 pred naším letopočtom. Spomína sa v nej použitie medu ako drogy a ako masti. Starí Gréci ho zbierali a používali ako sladidlo ako aj pre jeho liečivé vlastnosti a ako nám povedali Aristoteles a Demokritos pre silný imunitný systém. Starí Sparťania ho dávali svojim tínedžerom po náročnom fyzickom tréningu a Circe ním nalákal Odysea. Med je vynikajúcim imunitný systém. Ukázalo sa, že má širokospektrálne antimikrobiálne vlastnosti. Vedci v laboratóriu testovali med na niekoľkých infekčných baktériách vrátane baktérií rezistentných na antibiotiká, ako sú MRSA a VRE. Med má tiež pozoruhodné vlastnosti pri hojení rán. Niektorí ošetrovatelia zvyknú med používať v podobe medovej masti. Med vytvára na rane hrubú antimikrobiálnu vrstvu vyrovnávajúcu vlhkosť. Chráni ju pri liečbe. Vyskúšajte to doma na svojich drobných ranách či škrabancoch a uveríte.
  5. Jogurt – aby sme pochopili silu jogurtu, je potrebné pochopiť úlohu, ktorú črevá zohrávajú v zdraví celého tela. Čím viac sa dozvieme o mikrobióme čreva, tým dôležitejšie sa to javí. Zdravé črevo súvisí s pohodou tráviaceho, imunitného a nervového systému. Jogurt obsahuje dobré baktérie, známe ako probiotiká. Ukázalo sa, že kontumácia jogurtu bohatého na probiotiká znižuje riziko cukrovky, obezity a rakoviny. Tiež sa predpokladá, že tieto probiotiká majú antioxidačné a protizápalové vlastnosti. Grécky jogurt je obzvlášť zdravý kvôli vysokej hladine tukov a bielkovín. Obyčajný plnotučný jogurt je pravdepodobne najzdravšia voľba – ak je nepasterizovaný je to úplne super. Môj najobľúbenejší spôsob ako jesť grécky jogurt je s lyžicou medu a hrsťou bobuľového ovocia.
  6. Citrusy – citrusové plody sú vynikajúcim doplnkom vášho jedálneho lístka. Citróny sú plné silných fytochemikálií, ktoré majú antioxidačné, protizápalové a protirakovinové účinky. Obsahujú tiež veľa vitamínu C na posilnenie imunitného systému a podporu metabolizmu. Pridanie citrónovej šťavy alebo pár plátkov citrónu do vody je ľahký spôsob ako získať výhody tejto výkonnej superpotraviny. Každé ráno vypijem pohár vody s citrónom, aby som sa prebudil a naštartoval metabolizmus.

Najbezpečnejšia cesta k zdraviu? Poskytnúť každému človeku správnu výživu spojenú s dostatkom pohybu – toto je najbezpečnejšia cesta k zdraviu podľa Hippokrata.

Starí Gréci skutočne používali svoje jedlo ako každodenný liek. Používali tieto superpotraviny na posilnenie svojho zdravia a liečenie chorôb dávno predtým, ako veda mohla vysvetliť ich účinky. Týchto šesť superpotravín je nabitých silnými vitamínmi a fytochemikáliami, ktoré posilňujú váš imunitný systém a chránia vás pred škodlivými účinkami zápalu. Je dôležité poznamenať, že na dosiahnutie najlepších výsledkov by sa tieto potraviny mali začleniť do holistického prístupu k wellness. Všetky superpotraviny na svete vám neurobia dobre, ak budete trvať na konzumácii vysokospracovaných potravín a celodennom sedení na zadku. Takže jedzte trochu zeleniny, choďte na prechádzku a pridajte do svojej stravy pár superpotravín.

Zdroj článku: www.pappasposts.com

3 myšlienky na “6 starovekých Gréckych superpotravín

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.