Jedálniček Sparťana

superpotraviny IRON-BODY kulturistika fitness trojboj zdravie

Ak chceš pocítiť novú dávku motivácie a trénovať tvrdo a odhodlane ako Sparťan, vzorový jedálniček by sa ti mohol hodiť. Podotýkam, že to nie je žiaden výcuc z historických zdrojov ktorý deklaruje stopercentnú pravdivosť týchto údajov. No nakoľko sa o staroveké Grécko niekoľko mesiacov zaujímam, myslím že to mohlo vyzerať približne takto.

Ako by ti mohlo dôjsť, Sparťania boli už od detstva vedení k skromnosti a minimalizmu. Museli si vystačiť s málom a rozhodne si nemohli v strave vyskakovať. Už adolescenti boli vypravovaní do divočiny a živili sa iba tým čo si sami ulovili alebo ukradli. Zďaleka to nebola strava bohatá na bielkoviny či iné minerály. Rozhodne nekonzumovali mäso na dennej báze a taktiež sa museli zaobísť bez prílohy. Ich strava zväčša pozostávala z rastlinných zdrojov, obilnín, korienkov či lesných plodov.

Nakoľko sa nachádzali v blízkosti pobrežia, často vedeli chytať ryby a preto bielkoviny získavali práve z nich či z drobného zverstva, ktoré si ulovili. Ak sa im podarilo ukradnúť si niekde kus syra alebo kúsok kuracej nohy mohli to považovať sa hotové hody. Ak si všetky tieto obrazy spojíme do jedného, vyjde nám z toho aspoň približný obraz denného jedálnička Sparťana, ktorým sa vieme inšpirovať aj my dnes.

Raňajky

Sparťanské raňajky v dnešnej dobe by mohli pozostávať z veľmi obľúbenej a často využívanej jačmennej kaše. Povráva sa, že jačmennou kašou zvykli kŕmiť bábätká, ktoré nemohli byť dojčené keď im pri pôrode zahynula matka. Tieto povesti môžu byť často prikrášlené no nič to nemení na fakte, že jačmeň je bohatý na minerálne látky, cenné bielkoviny a taktiež vitamíny B a E. Jačmenná kaša sa zvykla nazývať tiež strava gladiátorov.

Desiata

Ak si myslíte, že Sparťan si môže dovoliť jesť každé tri hodiny tak ste na veľkom omyle. Musel sa naučiť žiť skromne a konzumovať striedmo. Rozhodne sa nezosypal keď si nemohol dopriať svoje jedlo a poznal čo je to skutočný pocit hladu. Určite nejedol len na základe toho, že mal na niečo chuť, nepoznal zaháňanie stresu jedlom a maškrtenie. Ak sa mu počas dňa podarilo zjesť nejakú tú “svačinku” boli to prevažne lesné plody, kúsok ovocia ktoré našiel voľne rásť na stromoch alebo iné lokálne plody – ak sa nemýlim, v Grécku sú rozsiahle olivové polia a taktiež v týchto oblastiach zvyknú rásť figy. Možno z času na čas natrafil aj na nejaké tie orechy.

Obed

Nemyslím si, že Sparťan konzumoval svoje prvé väčšie jedlo takto zavčasu – domnievam sa že v tomto by sme sa mohli inšpirovať tzv. Warrior diétou – teda počas dňa konzumovať striedmo a keď sa začne zvečernievať a my budeme mať všetky povinnosti, prácu a tréning za sebou – budeme mať dostatok času dopriať si aj nejaké to hlavné jedlo dňa. Ak však fungujete v práci a musíte doplniť energiu dajte si na obed napríklad zeleninovú polievku alebo vývar. Ak sa neviete vzdať rezancov tak si do polievky dajte radšej ryžové. Použite väčšie kúsky zeleniny ako je mrkva, kaleráb, petržlen či cibuľa aby ste sa zasýtili.

Olovrant

Znova mám pocit, že Sparťan namiesto olovrantu počkal na výdatnejšiu večeru no ak predsa len pociťoval hlad, zahnal ho napríklad listovou zeleninou – my si môžeme dať šalát, ktorý však nemusí pozostávať iba z listov, môžeme si do neho primiešať aj kúsky surovej cvikly, výnimočne malý kúsok rozdrobeného tvrdého balkánskeho syru a poliať do kvalitnejším olivovým či iným olejom. Myslím, že toto nás udrží čulých aj do neskorších večerných hodín aby sme zvládli svoj tréning. A ako sa často zvykne stávať, hlad je prezlečený smäd tak si uvarte odvar z koreňa zázvoru, ženšenu alebo kotvičníka.

Večera

Náročný deň plný pracovných povinností, domácich či rodinných povinností a tréningu máme za sebou, to znamená že si môžeme dopriať zaslúžené hlavné jedlo dňa – večeru. Tá môže konečne pozostávať z grilovaného mäsa akéhokoľvek druhu (ak sa Sparťan dostal k mäsu, rozhodne nerobil rozdiely medzi hydinou alebo divinou) alebo grilovanej ryby či vajec. Tieto bielkoviny dokázali zalepiť anabolické okno a dodať všetky potrebné aminokyseliny reparujúce poškodené svalové tkanivá. Na prípravu prílohy však Spartský bojovník v divočine nemal čas ale ak sa jej nevieš vzdať, ugriluj si v alobale dva zemiaky, ktoré si posoľ a zjedz zo svojim mäsom, alebo si odrež dva kúsky kvalitného kváskového chleba.

Dúfam, že som ti dal aspoň malý kúsok motivácie k tomu ako sa stravovať minimalisticky, udržiavať si rozumné percento telesného tuku a zostať zdravý a silný.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.