The Agoge Challenge – sparťanská výzva

agoge challenge spartanska vyzva IRON-BODY kulturistika fitness trojboj zdravie

V starovekom Grécku bol mestský štát Sparta preslávený dravosťou svojich bojovníkov. Ako jediný štát nemal oporné múry, pretože tie tvorili jeho bojovníci. Veľmi prísny a disciplinovaný tréning bol známy pod názvom Agoge a jednalo sa o istý druh vzdelávacieho programu, ktorého sa museli povinne zúčastňovať prakticky všetci muži vo veku od sedem do dvadsaťjeden rokov. 


Princípy Agoge boli jednoduché:

  • osobné ciele a túžby boli druhoradé, dôležitá je služba Sparte
  • myseľ a telo možno zoceliť jedine tvrdým tréningom
  • odolnosť charakteru bojovníka je utváraná prostredníctvom obety (jednoducho bojovník obetoval pre Spartu svoj život)

To čo o Sparte a Agoge živote vieme je v dnešnej dobe voči modernému životu neprijateľné. Chlapci už vo veku siedmych rokov boli odtrhnutí z náruče svojej matky a nútení žiť stroho v drsnom prostredí, bojovať s ostatnými chlapcami o jedlo a jednoducho museli zabudnúť na pohodlný život a detstvo. Museli dospieť a to veľmi rýchlo, pretože od toho závisel ich život. Nikto sa s nimi aj napriek ich nízkemu veku nemaznal.

Už vo veku dvanásť rokov boli títo chlapci vystavení dôležitému testu. Vyfasovali jednoduchý sparťanský úbor a boli odkázaný celý rok iba na seba a svoje vlastné schopnosti. Jednoducho museli prežiť a ukázať čo v nich je. Museli si sami zaobstarať obživu a či už si ju ulovili alebo ukradli bolo len na nich. Museli sami prežívať, sami sa vysporiadať s nástrahami a nebezpečenstvom a tento rok bol pre ich život kľúčový.

Následne ich tvrdý tréning pokračoval no a nakoľko prešli testom a boli schopní prežiť, ich tréning sa zameriaval výlučne na boj. Tento tréning trval do ich dvadsaťjeden rokov a je všeobecne známe, že takto vychovaný a vycvičený mladý sparťan mal niekoľkonásobne viac skúseností ako ktorýkoľvek vojnový veterán.

Tu môžeme vidieť ohromný rozdiel medzi mužmi starovekej sparty a mužmi dneška. V modernej dobe sme neustále vystavovaní rozptýleniam a podnetom, ktoré nás nútia byť pohodlnými. Neustále sa musíme cítiť dobre a spokojne a musíme vyhľadávať komfortnú zónu. V Sparte to tak nemohlo byť. Ak sparťan pocítil komfort a pohodlie, vedel že ho to robí mäkkým. Zrejme práve kvôli tomuto učeniu boli sparťania najobávanejší bojovníci, pretože boli zvyknutí vzdať sa pohodlia a vyhrnúť si rukávy. Boli ochotní ísť za hranice svojich možností a cez bolesť dosiahnuť svoj cieľ.

spartaagoge

Desať dní Agoge

Sparťanské učenie malo za úlohu chlapcov pripraviť na tvrdý život. Museli byť nesmierne prisôsobiví a pripravení čeliť neustálym zmenám. Zmeny mohli nastať v rôznych ohľadoch no nesmeli nastať v nastavení ich mysle. Ideály ktoré im boli vštepované od detstva ich sprevádzali po celý život a jednalo sa o akýsi kódex sparťana, ktorý pomáhal udržať si disciplínu.

Bol veľmi jednoduchý no nebol vôbec ľahký. Zvládnete ho dodržiavať po dobu desiatich dní? Tu sú hlavné body, ktoré je potrebné dodržiavať.

  1. Vstaň o hodinu skôr ako obvykle
  2. Vykonaj krátku rannú tréningovú rutinu (uvedená nižšie)
  3. Čítaj odporúčanú literatúru (uvedená nižšie)
  4. Dodržiavaj striktný stravovací plán (uvedený nižšie)
  5. Odopri si všetky druhy rozptýlenia (TV, Rádio, Internet, Videohry, Filmy – okrem využitia na prácu)
  6. Nepožívaj žiaden alkohol ani kofeín (či iné stimulanty)
  7. Vypi aspoň galón vody denne (3,5 l)
  8. Veď si denník a zapíš aspoň jednu stránku denne
  9. Hovor iba to čo je nutné a počúvaj iba to čo je dôležité
  10. Choď spať o hodinu skôr ako obvykle

image

Ranná tréningová rutina

  1. deň – 50 švihov s kettlebelom (kettlebell swing) 16 -24 kg
  2. deň – 100 kľukov
  3. deň – 50 rumunských mŕtvych ťahov s kettlebelom 16 – 24 kg
  4. deň – 100 sed-ľahov
  5. deň – 50 nadhodov s 16 – 24 kg kettlebellom (KTB Thrusters) – 25 na každú ruku
  6. deň – 100 kľukov
  7. deň – 50 príťahov jednorúčky v predklone 16 – 24 kg (25 na každú ruku)
  8. deň – 100 sed-ľahov
  9. deň – 50 x burpees (angličáky)
  10. deň – 100 drepov

Poznámka – toto nie je náhrada za normálny tréningový plán

Odporúčaná literatúra

-Elbert Hubbard – Posolstvo Garciovi

-Steven Pressfield – Ohnivá brána

-Marcus Luttrell – Lone Survivor alebo Na život a na smrť (preložené)

-T.E. Lawrence – Sedem stĺpov múdrosti

-Sun Tzu – Umenie vojny

Poznámka – toto sú len odporúčané knihy ale určite existuje viacero s podobnou tématikou. Výber necháme na vás.

Stravovací plán

Raňajky – 4 varené vajcia  + 1 krajec suchého pšeničného chleba

Obed – varené kúsky kuracích pŕs, 3 šálky varenej brokolice, 1 krajec suchého pšeničného chleba

Večera – varené kúsky kuracích pŕs, 3 šálky surového špenátu, 1 krajec suchého pšeničného chleba

Ako desiata 

1/2 šálky mandlí jesť počas celého dňa medzi hlavnými jedlami

Poznámka – neodchyľujte sa počas desiatich dní od tohto stravovacieho rozpisu a nič si nepridávajte! Desať dní hádam zvládnete.

Nutričné hodnoty počas dňa

Bielkoviny: cca 158g. – 41%

Tuky: cca 65g. – 34%

Sacharidy: cca 112g. – 26%

Kalórie: cca 1745

Možno budete pociťovať hlad, no nemal by vám spôsobovať žiadne väčšie ťažkosti v udržaní obvyklého tréningového zaťaženia.

sparta-history

Záverečné slová

Agoge výzva sa môže zdať na prvý pohľad veľmi jednoduchá no nedajte sa oklamať. Jej splnenie si vyžaduje veľkú psychickú silu no za odmenu získate mnoho. Naučíte sa veľa o sebe a o svojej vytrvalosti. Vžijete sa do svojich pocitov a dá vám to akúsi prirodzenú ľudskú slobodu. Oslobodíte sa od okolitých rušivých vplyvov a zistíte, že život v minimalizme môže byť harmonický.

Keď ste vo výzve, nehovorte o nej s priateľmi alebo kolegami. Zbytočne by ste sa tým stresovali, prípadne sa vystavovali zvedavým otázkam. Ak sa budete cítiť ukrivdení, neľutujte sa a nehľadajte útechu. Je pravdepodobné, že sa budete cítiť ako medzi dvoma mlynskými kolesami. Jedna stránka vašej mysle vás bude tlačiť dopredu a tá druhá odvrátená naopak demotivovať. Ak si budete myslieť, že tá odvrátená prevláda, snažte sa ostať silným a myslite pozitívne, veď sa nič hrozné nedeje. Nad svojim telom a mysľou musíte mať kontrolu iba vy sami. Musíte si veriť, mať silu a odhodlanie. Ak to dokázali kedysi sparťania, prečo by ste to nemohli dokázať aj vy? Určite dostanete chuť skĺznuť do svojej komfortnej zóny a bude sa vám zdať nelogické a zbytočné “trýzniť sa”. Budete mať chuť si pozrieť telku, pozrieť čo je nové na internete alebo si zahrať hru či počúvať pesničky. Ostaňte silní a vytrvajte. Myslite na svojich predkov, na ľudí ktorí boli v zložitých životných situáciách či na hranici života a smrti. Museli znášať vážnejšie následky ako vy. Tak sa nad to povzneste a radšej sa venujte písaniu denníka či čítaniu predpísanej literatúry. Ak sa cítite byť príliš rušení okolitými vplyvmi, vyrazte si na vychádzku do prírody. Prelomte každú bariéru, ktorú vám myseľ postaví do cesty a sledujte iba jediný cieľ. Dôjsť až na koniec svojej cesty, nech to stojí čo chce.

Táto výzva nie je pre každého a je fajn, aby ste sa pred jej začatím poradili so svojim lekárom. Aspoň pokiaľ si nie ste istý svojim zdravotným stavom. Ak sa však rozhodnete poradiť s ním, zrejme na vás bude pozerať ako taký puk takže to zvážte 🙂

Ak však túto výzvu prijmete, prijímate aj realitu sparťana, keď kráčal do boja. Vrátite sa domov čestne a vznešene alebo ako porazený so sklopenými ušami? Berte nedokončenie výzvy ako keby ste sa nevrátili z bitky domov. Ostanete niekde vo fronte alebo dokončíte úlohu a vrátite sa domov? Hoci z početnými ranami a vyčerpaný ale na konci svojej cesty.

 

 

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.