Diéta – aký vplyv má krvná skupina na chudnutie?

chudnutie krvna skupina IRON-BODY kulturistika fitness trojboj zdravie

Počuli ste už niekedy o diéte podľa krvnej skupiny? Túto tému otvorili už niekoľko rokov dozadu no stále sa nájdu ľudia, ktorí sa o ňu zaujímajú no nevedia o nej veľa. Ak na túto problematiku pôjdeme logicky, vyjde nám že chudnutie, diéta a krvná skupina nejakým spôsobom musia úzko súvisieť.

Čo vlastne “diéta podľa krvnej skupiny” znamená?

V roku 1996 vydal doktor Peter J. D’Adamo svoju prvú knihu v ktorej sa snažil záujemcom priniesť odpovede na otázky ako žiť dlhší a zdravší život, byť fit a vyzerať lepšie a ako dosiahnuť optimálnu váhu. To všetko mal človek dosiahnuť stravovaním podľa krvnej skupiny. Výber jednotlivých zložiek každodennej potravy resp. diéty ale tiež výber správnej športovej aktivity mal vychádzať z našej krvnej skupiny. Kniha sa stala ihneď po vydaní bestsellerom a ľudia si jeden po druhom zisťovali svoje krvné skupiny a začali prehodnocovať návyky svojej životosprávy. Tu prinášam niekoľko krátkych a základných odporúčaní na tému diéta a krvná skupina .

diéta a krvná skupina

Pokyny k jednotlivým krvným skupinám

  1. Ľudia s krvnou skupinou 0. Prirodzení mäsožravci – mali by konzumovať dostatok mäsa každého druhu. Mäso obsahuje živočíšnu bielkovinu a tú tzv. “nulkári” potrebujú. Vyhýbať by sa mali strukovinám (respektíve ich obmedziť na minimum) a obilninám. Na chudnutie na nich najlepšie pôsobia morské plody, kel, červené mäso, brokolica, špenát a kvalitný olivový olej. Mali by sa vyhýbať pšenici, kukurici a mliečnym výrobkom.
  2. ľudia s krvnou skupinou A – mali by do svojej stravy zaradiť dostatok ovocia, zeleniny, taktiež by mali zaradiť Tofu, morské plody, morčacie mäso a celozrnné výrobky. Iné druhy mäsa musia jesť s mierou. Na chudnutie na nich najlepšie pôsobia morské plody, ananás, zelenina, olivový olej a sója. Vyhýbať sa musia mliečnym výrobkom, pšenici, kukurici a fazuli.
  3. Ľudia s krvnou skupinou B – by si mali vyberať skutočne pestrú stravu vrátane mäsa, ovocia a zeleniny, mliečnych výrobkov, celozrnných výrobkov a morských plodov – všetko ale s mierou. Ak chcú schudnúť musia si zvoliť hlavne zelenú zeleninu, vajcia, pečeň a čaj so sladkého drievka. Vyhnúť sa majú kuraciemu mäsu, kukurici, pšenici a arašidom.
  4. Ľudia s krvnou skupinou AB – by mali jesť mliečne výrobky, tofu, jahnacie mäso, ryby, obilniny, dostatok ovocia a zeleniny. Na chudnutie u nich najlepšie pôsobí Tofu, morské plody, zelená zelenina a kel. Vyhýbať by sa mali kuraciemu mäsu, kukurici, pohanke a fazuli.

Diéta a krvná skupina nezahŕňa len stravovanie ale tiež cvičenie. Ľudia s krvnou skupinou 0 si majú voliť kratšie ale intenzívnejšie tréningy – aj aerobné aktivity. Naopak pre ľudí s krvnou skupinou A sú vhodné vytrvalostné aktivity s dlhším trvaním ako je vytrvalostný beh, cyklistika či plávanie.

6 superpotravín starovekého Grécka. Čo zvykli konzumovať už starí Sparťania?

Dáva to celé zmysel?

Hoci sa vám predchádzajúce riadky zdajú mierne pritiahnuté za vlasy a doteraz neexistujú takmer žiadne lekárske štúdie, ktoré by evidentne vykazovali vhodnosť využívať diétu podľa krvnej skupiny, predsa len tu je niekoľko lekármi vyzdvihovaných výhod tohto typu stravovania a celkovej životosprávy.

Naša krvná skupina je úzko spojená so schopnosťou tráviť určité druhy potravín. Správne zvolená strava nám zlepší schopnosť trávenia, povedie nás po ceste za lepšou postavou, pomôže udržať ideálnu hmotnosť, zvýši hladinu celkovej energie a zabráni chorobám, ku ktorým by sme mali genetické predispozície vrátane rakoviny a kardiovaskulárnych chorôb.

Krvná skupina 0 bola údajne krvnou skupinou prvých ľudí, žijúcich na našej planéte – krvná skupina lovcov a zberačov. Títo ľudia konzumovali stravu s vysokým obsahom živočíšnych bielkovín ale aj živočíšnych tukov.

Krvná skupina A sa vyvinula v časoch, keď ľudia začali farmárčiť a konzumovali viac vegetariánskej stravy.

Krvné skupiny B údajne vznikli medzi kočovnými kmeňmi, ktoré konzumovali veľa mliečnych výrobkov.

A keďže krvná skupina AB vznikla spojením ľudí s typmi krvi A a B, stravovacie odporúčania pre ľudí s touto krvou skupinou predstavujú kombináciu odporúčaní pre ľudí so skupinami A a B.

Je táto diéta vedecky podložená?

Všetky tieto názory boli niekoľko krát spochybnené a nie vždy je vhodné stravovať podľa odporúčaní témy diéta a krvná skupina. Ak má niekto podľa krvnej skupiny konzumovať veľa mäsa ale trpí zvýšeným cholesterolom, jeho lekár mu zaiste dá overené stravovacie rady. Pre človeka konzumujúceho celý život veľké množstvo mäsa bude veľmi komplikované prejsť na vegetariánsku stravu. Človek, ktorý by mal podľa teórie dokonale tráviť mliečne výrobky môže paradoxne trpieť rôznymi intoleranciami, ktoré mu nedovoľujú konzumovať veľké množstvo mliečnych produktov.

diéta a krvná skupina

Takže čo teraz?

Vyznávači tohto typu stravovania môžu namietať, že nedostatok dôkazov o vhodnosti tejto diéty automaticky neznamená že nefunguje. Taktiež nič nedokazuje jej škodlivosť takže je zrejmé, že záujem o tento typ diéty tak skoro nevymizne. Existuje však dôvod prečo budú knihy s podobnou tematikou v regáloch kníhkupectiev vždy také populárne.

Ľudia neustále bádajú a hľadajú niečo ideálne no nič také neexistuje a zrejme ani existovať nebude. Poznám ľudí, ktorí sa hrdo bijú do pŕs, že práve ich stravovacia filozofia je najlepšia. Od takých treba radšej bočiť a treba byť voči ním skeptický. Sami o svojej pravde nie sú stopercentne presvedčení a preto sa v nej utvrdzujú tým že všetkým naokolo vnucujú svoje názory. Počkajte chvíľu, onedlho bude svet počuť o ďalšej diéte, ktorá je podľa niekoho tou najlepšou voľbou. A nakoniec môj názor? Nič netreba preháňať, nič netreba hnať do extrémov a mám rád motto: všetko ale s mierou a niekedy – aj menej je viac.

Zdroj: Robert H. Shmerling, MD, Harvard Health Publishing

Nech ti nič neunikne. Sleduj IRON-BODY aj na Facebooku!
IRON-BODY

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.