Základné vitamíny – všetko čo potrebujeme vedieť

vitaminy IRON-BODY kulturistika fitness trojboj zdravie
Vitamíny niesu u väčšiny hlavne začínajúcich cvičencov považované za preparáty ovplivňujúce rast svalov a výkonnosť.V mnohých ohľadoch sú to práve vitamíny, ktoré vytvárajú v tele optimálne podmienky pre syntézu živín. Všetky majú svoju hlavnú úlohu a v tomto článku si každý v krátkosti predstavíme a ozrejmime si jeho vlastnosti. Vitamíny sú organické látky a naše telo si ich nevie samo vytvoriť, preto je potrebné ich dopĺnať stravou alebo prostredníctvom výživových doplnkov. Poznatky o vitamínoch pochádzajú len z dvadsiateho storočia. Už predtým však bežní ľudia videli, že keď svoje zvieratá nekrmia potravou, bohatou na uhľohydráty, tuky či bielkoviny, prestávalí rásť, boli choré a umierali. Bolo teda zrejmé, že v potravinách, ktoré sa im dodávali museli byť látky, ktoré sú pre život nevyhnutné. Vedci preto tieto látky v potrave hľadali a označovali písmenami. Zdrojom vitamínov sú najmä rastliny, huby alebo baktérie. Niektoré vitamíny môžu však byť uskladnené aj v živočíchoch ako je to napríklad pri vitamíne A a D. Mäso má napríklad úplný nedostatok vitamínu C.

Vitamín A
Nachádza sa v potravinách ako mrkva, špenát,mango,petržlen,marhula či paprika a tiež v telacom mäse, tuniaku,treske a kravskom mlieku. Vyskytuje sa vo forme provitamínu beta-karotén. Z živočíšneho zdroja je to retinol. Jeho funkcie sú najmä tvorba zrakových pigmentov v sietnici, tvorba výživových buniek na pokožke, očiach, ústach a vnútorných orgánoch. Ak máme nedostatok vitamínu A, pokožka sa vysuší a zoslabne. Zabraňuje tvorbe rakovinových nádorov. Jeho nadbytok spôsobuje nervozitu, bolesti kostí a ich odvápnenie. Denné potreba vitamínu A je u dospelých 5000 IU.
Vitamín A
Nachádza sa v potravinách ako mrkva, špenát,mango,petržlen,marhula či paprika a tiež v telacom mäse, tuniaku,treske a kravskom mlieku. Vyskytuje sa vo forme provitamínu beta-karotén. Z živočíšneho zdroja je to retinol. Jeho funkcie sú najmä tvorba zrakových pigmentov v sietnici, tvorba výživových buniek na pokožke, očiach, ústach a vnútorných orgánoch. Ak máme nedostatok vitamínu A, pokožka sa vysuší a zoslabne. Zabraňuje tvorbe rakovinových nádorov. Jeho nadbytok spôsobuje nervozitu, bolesti kostí a ich odvápnenie. Denné potreba vitamínu A je u dospelých 5000 IU.
Vitamín B2
Podporuje rast organizmu a pôsobí ako katalizátor chemických reakcií nutných na využitie uhľohydrátov a bielkovín. Jeho nedostatok vyvoláva zastavenie rastu a zrakové chyby. Je rozšírený  v morských riasach, pivnom droždí, orechoch a obilninách, vajciach a zčasti aj v kuracom mäse.
Vitamín B6
Reguluje metabolizmus bielkovín. Prispieva k tvorbe červených krviniek, Jeho nedostatok spôsobuje únavu, nervozitu a anémiu. Nachádza sa v orechoch, sóji, celozrnej ryži v banánoch alebo paprike.
Vitamín B12
Pochádza z mikroorganizmov ako baktérií a húb, prijimaných zvieratami. Je nevyhnutný na tvorbu krvných buniek a dobrú činnosť nervového systému. Jeho nedostatok spôsobuje chudokrvnosť. Nachádza sa v pivnom droždí ako aj v pive samotnom, karfiole, býčej pečeni a v menšom množstve aj v tvarohu a mlieku. Na jeho prijimanie musia dbať hlavne vegetariáni.
Vitamín C
Skorbut bolo počas mnohých storočí jedným z najčastejšie sa vyskytujúcich ochorení počas zimných mesiacov a pri plavbách na širom mori, kedy bola strava monotónna a skladala sa hlavne z obilnín, sušeného mäsa alebo udenín. V roku 1928 sa zistilo, že tento vitamín sa nachádza v rastlinnej strave. Nikto, kto sa živý rastlinnou stravou nemôže trpieť nedostatkom vitamínu C. Jedným kúskom ovocia môžeme vykriť dennú potrebu tohto vitamínu. Mäso, ryby, vajcia su veľmi chudobné na vitamín C. Je veľmi citlivý na teplo, a preto sa varením a smažením vytráca. To je dôvod na konzumáciu čerstvého ovocia a zeleniny.
Je to silný antioxidant, spomaľuje starnutie buniek, podporuje vstrebávanie železa, chráni telo pred rôznymi infekciami, neutralizuje jedy a spolupracuje na hojení rán. Nedostatok vitamínu C spôsobuje chorobu skorbut. Je charakteristická slabosťou, náchylnosťou k anémii, krvácaniu a poraneniam.
Vitamín D
Vitamín D sa vyskytuje v dvoch chemických formách:
vitamín D3- produkuje sa v tele prirodzenou cestou a ukladá sa v pečeni
vitamín D2- získava sa umelo v laboratóriu a používa sa na obohatenie potravín vitamínom D, alebo vo výrobe výživových doplnkov
Ak vystavíme telo slnku i na krátku dobu, nepotrebujeme další potravinový príjem na získanie vitamínu D. Najbohatším zdrojom vitamínu D je rybacia pečeň. Ďalšie produkty sú banány, avokádo, kakao a obilniny. Pri predávkovaní môže dôjsť k zvápenateniu ľadvín a srdca.
Vitamín E
Ide o vitamín rozpustný v tukoch. Pri vysokých dávkach nenesie so sebou riziko toxicity. Nachádza sa v oleji slnečnicovom i oleji z kukuričných klíčkov, mandliach, sóji, olivovom oleji, orechoch či pšeničných klíčkoch. Chráni bunky pred starnutím, má ochranný účinok voči karcinogénom, podiela sa na tvorbe reprodukčných bujiek a umožnuje dobré fungovanie nervového systému.
Vitamín K
Rozpustný v tukoch, vyvoláva syntézu bielkovín. Jeho zdrojom sú črevné baktérie a potraviny ako brokolica, kapusta, kel, hlávkový šalát, hrášok či špenát.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.