Staň sa otužilcom aj ty

imunita otužovanie IRON-BODY kulturistika fitness trojboj zdravie

Otužovanie je taká pred-príprava telesnej schránky na vonkajšie stresujúce vplyvy okolia. Telo, pokiaľ na tieto podnety nie je zvyknuté, nedokáže sa im brániť a teda je náchylné na rôzne vírusové ochorenia. Každý túži po silnej obranyschopnosti hlavne v zimných mesiacoch. Človeku to dodá na dobrej nálade keď všetci v okolí smrkajú do vreckoviek a pijú horúci čaj aby sa zbavili nachladnutí, zatiaľ čo on so silnou imunitou zvláda všetky nástrahy tohto obdobia. Väčšinou každý začne myslieť na imunitu až keď na neho niečo “lezie”, bohužiaľ vtedy už býva neskoro. Železnú imunitu si treba vybudovať od základu a začať treba už v lete. Existuje niekoľko spôsobov a medzi jeden základný a veľmi dôležitý spôsob získavania obranyschopnosti patrí otužovanie. 

Prečo začať

Pre mnohých “teplomilných” ľudí je otužovanie činnosť nepríjemná, bezvýznamná a nepotrebná. Každý človek má inú toleranciu na chlad a niekomu je príjemne v chladnejšom prostredí. Množstvo ľudí sa však vyhýba chladnejšiemu počasiu a radšej v takom počasí ostane doma. Nie je to celkom správny prístup a aj veľa lekárov odporúča hlavne starším ľudom, ktorí síce už nevládzu, aby predsa chodili von za každého počasia. Prečo je to tak? No títo ľudia majú menšiu obranyschopnosť a sú náchylnejší na rôzne nákazy. Už takéto prechádzky vonku za každého počasia pridajú na imunite. Okrem toho dodajú na dobrej nálade, zlepšujú prekrvenie organizmu dokonca odbúravajú stres, ktorý je sám o sebe zabijak.

Kto a ako môže začať s otužovaním

Otužilec môže byť každý, od detí, po starších ľudí. Odporúča sa však najmä v staršom veku pred začatím konzultácia s lekárom. Dôležité je začať pomaly, neunáhliť sa, byť trpezlivý a s postupnou obranyschopnosťou si zvyšovať aj sebavedomie. Proces otužovania ako zvyšovania si imunity je dlhodobý proces, preto netreba zabúdať na pravidelnosť.
hqdefault

Formy otužovania

  1. Studená sprcha – je ten najjednoduchší spôsob otužovania. Môžete s ním začať kedykoľvek. Najprv začneme s vlažnou vodou, ktorú postupne ochladzujeme, až prejdeme do studenej. Pokračujeme intervalovo a striedavo pridávame teplú a studenú vodu. So studenou vodou sa sprchujeme asi 3 minúty a postupom času tento interval zvyšujeme. Ideálna doba studenej sprchy je ráno. Studená sprcha nás vzpruží a preberie k životu. Je vhodné spojiť ju s jednoduchou rozcvičkou. Pridať môžeme aj večernú studenú sprchu, tá však má byť o niečo kratšia. Táto sprcha zároveň buduje aj vašu disciplínu, pretože premôcť sa a vliezť pod ňu je niekedy psychicky náročné.
  2. Pobyt v chladnom prostredí – je druhý spôsob, pri ktorom už priamo prichádzame do kontaktu s vonkajšími poveternostnými vplyvmi. Takýmito krátkymi pobytmi v “nehostinnom ” prostredí telo pred-pripravíme na zimné obdobie, ktoré nás už neprekvapí. Samozrejme tieto pobyty absolvujeme len s malým množstvom oblečenia. Chránime si hlavne citlivé časti (klby, chodidlá, hlavu, kríže) aby sme neprechladli, no ostatné môžeme pokojne vystaviť mrazu. Telo je stavané na to, aby určitú dávku chladu zvládlo.
  3. Zimné športy – lyžovanie, bežkovanie alebo hokej, nemusia byť jediným druhom športovej aktivity v zime. Bežci či cyklisti si nemôžu dovoliť vynechávať tréningy ani v zime. Šport a pohyb na čerstvom vzduchu pôsobí blahodárne a sám o sebe zvyšuje imunitný systém, preto sa ho nevzdávajme ani v zime. Pripravme si kvalitné zimné oblečenie, ktoré nás ochráni (rukavice, kvalitné nie príliš ťažké topánky, funkčné termo-prádlo, vrchná vrstva v podobe odevu z materiálu ako je fleece či štrikovaný sveter, bunda v ktorej nás neprefúkne a taktiež si chránime krk napríklad buff šatkou).
  4. Plávanie – pre začiatočníkov je vhodné plávanie v bazéne počas celej zimy. Organizmus sa pri ňom dokonale uvolní a prekrví. Zároveň je vhodné ho kombinovať so suchou saunou, ktorú striedame s pobytom v studenej vode.
  5. Byť ako ľadový medveď – táto metóda je vhodná skutočne už pre pokročilých otužilcov. Ideálne je kvôli bezpečnosti plávať v skupinke a zvoliť si radšej pokojné, stojaté vody. Dôležité je znova si chrániť citlivé oblasti a vyvarovať sa namôčeniu si hlavy.

Zásady otužilca

  • byť trpezlivý (dostať sa na vyššiu úroveň nejde odrazu)
  • byť disciplinovaný (dôsledne a pravidelne sa otužovať)
  • vylúčiť alkohol, cigarety a nezdravý životný štýl
  • snažiť sa udržiavať si dobrú náladu a minimalizovať stres
  • prekonať neopodstatnený strach

 

Myšlienka k článku “Staň sa otužilcom aj ty

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.