Stravovanie podľa starej školy

arnold strava objemovka IRON-BODY kulturistika fitness trojboj zdravie

V posledných rokoch ma zaujali rôzne retro publikácie o kulturistike, staré ročenky kulturizmu ale tiež rozprávanie starých bývalých kulturistov na tému ako fungovali za svojich mladých čias oni. Keď začínali cvičiť no nemali takmer žiadne vybavenie, jedine to ktoré si sami vyrobili. Keď nemali absolútne žiadne doplnky výživy. Keď nemali možnosť stravovať sa tak ako sa stravujú kulturisti dnes. Ako je potom možné, že už v šesťdesiatych rokoch dokázali vybudovať takú formu, ktorú by im dnes mohol závidieť hociktorý mladý nádejný naturálny kulturista. Zrejme to bolo tým, že akonáhle má človek priveľa možností, začína sa v nich strácať. Keby mal iba jednu alebo dve, musel by si vystačiť s nimi a robil by to, čo by musel robiť a to na sto percent.

Moja babka stále zvykne hovoriť, že my mladí si už nič nevážime. Stále zosmiešňujeme to, čo bolo kedysi a pritom to bolo najlepšie. Starí ľudia spomínajú na komunizmus v dobrom a tvrdia, že komunisti vedeli čo robia. Myslím si, že som dostatočne apolitická osoba takže do tohto článku nebudeme zaťahovať politiku no tiež mám pocit, že stará škola skutočne vedela čo robí. Kulturisti starej školy a je jedno či pochádzali z východného bloku alebo Ameriky stavili takmer všetky svoje karty na bielkoviny. Vedeli, že v jednoduchosti je krása a preto sa sústredili na dve veci. Na veľmi tvrdý, miestami až zničujúci tréning často na hranici pretrénovania a na tú druhú vec – bielkovinami nabitú stravu.

Alojz Pek

Možno si poviete, dobre v poriadku ale aj ja mám vo svojej strave dostatok bielkovín. Zrejme máš pravdu ale ak ti poviem, že ich s najväčšou pravdepodobnosťou kombinuješ s niekoľko násobne väčším množstvom sacharidov, tak mám pravdu zase ja. V minulosti totiž vedeli, že príliš veľké množstvo sacharidov spôsobuje nepríjemný nafúknutý vzhľad svalstva a to rozhodne nepôsobí esteticky. Objemovka je fajn no krajšie je udržiavať si aspoň akú takú formu počas celého roka a to bolo doménou kulturistickej éry v minulosti. Ďalšia dôležitá vec bola udržiavanie tukov na rozumnej hranici. Tukom sa starí kulturisti vyhýbali ako čert krížu a v diéte ich nekonzumovali takmer vôbec.

Ak teda tvrdím, že korigovali sacharidy, tuky mali na minime, z čoho teda pozostávala ich strava? No veď toto sa ti snažím po celý čas natlačiť do hlavy kamarát. Ich strava pozostávala takmer výlučne s bielkovín. No ani tie bielkoviny v minulosti neboli v takej forme ako dnes. Dnes tu máme proteínové prášky, aminokyseliny v tabletovej alebo tekutej forme, rôzne polotovary no v minulosti museli byť minimalisti.

Zdroje živín v minulosti

Kedysi kulturisti nejedli toľko mäsa ako dnes. Možno si si myslel, že mali kvalitné hovädzie na dennej báze no nebolo to tak. Bežní ľudia jedli mäso raz alebo maximálne dva krát v týždni. Pracujúca trieda žila na produktoch z múky no keďže kulturisti vedeli čo im tá múka spôsobuje a mäsa až tak veľa nebolo, bielkoviny museli hľadať inde.

Nakoľko existovali takzvané družstvá, mlieka bolo dostatok a z toho vyplýva, že aj mliečnych výrobkov. Prevažne tvaroh zastával v strave kulturistu minulosti veľmi dôležitú úlohu. Vladimír Semerád sa vyjadril, že ako mladý dokázal denne skonzumovať až sedem kociek tvarohu. Okrem toho však vo veľkom konzumoval tiež vajcia, pretože tých bolo dostatok, takže na raňajky a prípadne aj na večeru si ich doprial s radosťou no a určite mu nestačila porcia praženice z troch vajec. Takto si dokázal vybudovať veľmi kvalitné svalstvo, ktoré sa mu na tele drží aj v 68 rokoch. Kuracie mäso bolo taktiež v bežnej ponuke no ako som spomenul, nebolo na dennej báze.

Vladimír Semerád vo svojich 66 rokoch.

Z mliečnych výrobkov môžem určite spomenúť syry, ktorým sa kulturisti kedysi rozhodne nevyhýbali aj keď zrejme vedeli, že mnohé obsahujú aj značné množstvo tuku. Mliečnych výrobkov kedysi bolo skutočne mnoho a boli oveľa kvalitnejšie a hlavne poctivé nepasterizované s kvalitnými mliečnymi baktériami. Z doplnkami výživy si vyskakovať nemohli keďže žiadne neexistovali no už vtedy poznali sušené vaječné bielka. Ďalším známym doplnkom bol Pangamím, čo boli pivovárské kvasnice. Tie podporovali trávenie a mladí chlapci po ňom priberali.

Okrem toho bielkoviny čerpali napríklad z rýb. Mnoho kulturistov minulosti sa zhodlo, že ich predsúťažná príprava bola postavená na čistom bielom rybacom mäse, ktoré obsahuje veľmi veľa bielkovín a minimum tuku. Vtedy kulturisti poznali, že ako prílohu je vhodné zvoliť napríklad zeleninový šalát (listová zelenina). Ako zdroj sacharidov využívali napríklad ovocie alebo v objemovke varené zemiaky. Chlieb jedli v obmedzenom množstve taktiež iba v objemovke. Ako zdroj tuku im poslúžilo maximálne tak maslo, prípadne tuky z mliečnych výrobkov a vaječné žĺtky. Tie od bielkov rozhodne neoddeľovali pretože vedeli, že vajce je jeden celok, ktorý pôsobí synergicky.

Ako teda mohol vyzerať jedálniček kulturistu starej školy?

Raňajky

5 varených vajec, dve tablety pangamínu, pohár 100% pomarančového džúsu, jablko

Desiata

Ovocie, prípadne sušené vaječné bielka

Obed

Varená ryba alebo varené kuracie mäso

Šalát z listovej zeleniny

Večera alebo potréningové jedlo

Omeleta so syrom

Pred spaním

Kocka tvarohu, lyžica medu

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.